Nyheter används för att snabbt förmedla information till medlemmarna och dessa syns på hemsidans framsida.

Nyheter är något enklare i sin utformning och har inte moduler som sidorna har. De har två datum: publicering och avpublicering. Nyheten syns bara efter publiceringsdatumet och före avpubliceringsdatumet. Det senare kan lämnas tomt.

Figur: Inställningar för nyhet.

Fälten vid skapande av en nyhet liknar de för en sida, men inställning för tillstånd saknas.

Adressen avgörs av den adressdel som är ändringsbar. Denna adressdel kallas "slug" och får inte vara likadan som en annan nyhet publicerad under samma år. Om du lämnar fältet för slug tomt så skapas en automatiskt baserat på nyhetens titel.

Nyhetens innehåll

Texteditorn som används för att redigera nyheter är enkel samtidigt som den är potent. Du kan lätt formatera text, byta typsnitt, skapa överskrifter, tabeller, listor eller centrerad text. Det finns också en knapp för fullskärmsredigering.

Figur: Texteditor vid skapande av nyhet.

Länkar

Du kan enkelt skapa länkar till annat innehåll såsom sidor på hemsidan, filer eller mappar. Länkarna visas därefter under nyhetstexten. Om du väljer en mapp kommer alla filer i den mappen att visas.

Figur: Olika typer av länkar.

E-postutskick för nyhet

Föreningens medlemmar kan få automatiska e-postutskick när en nyhet publiceras av föreningen, förutsatt att medlemmen aktiverat en sådan prenumeration och att den som skriver nyheten inte aktivt kryssar ur denna inställning för nyheten i fråga.

Du kan också när du har publicerat en nyhet enkelt skapa ett e-postutskick till medlemmarna baserat på denna nyhet. I detta utskick kan du även lägga till andra moduler/innehåll. Du når genvägen till utskicket genom denna knapp längst upp i nyheten:

Figur: Länk för att skapa e-postutskick baserat på en nyhet.

Hittade du svaret?